Nemusíš začať cvičiť. Radšej si nájdi to, čo ťa baví a hýb sa.

Kľúč k vytrvaniu pri čomkoľvek je, že daná činnosť musí napĺňať naše potreby a musí nás baviť. Správnou otázkou teda nie je: Ako začať cvičiť?, ale Prečo chcem cvičiť?. Nad odpoveďou nemusíš dlho premýšľať … buď nemáš „kondičku“, ako ja 😉 a/alebo chceš schudnúť. V každom prípade, necítiš sa dobre a chceš to zmeniť.

 

 

Na strednej škole som cvičila pilates v skupine. Jeho účinok som si neuvedomovala dovtedy, kým som neprestala. Teraz sa zadýcham a dostanem svalovicu pri najmenšej námahe. Bolo teda už dlhšie mojim snom, znova začať cvičiť. Na začiatku tohto roka som si povedala, že konečne začnem. Potrebovala som neskutočnú dávku motivácie a sebapresviedčania na to, aby som si priniesla karimatku a vyhradila si na to čas. Doteraz som cvičila pilates asi dva krát. Bola som z toho frustrovaná. Domnievala som sa, že problém je v mojej nedisciplinovanosti. 

Raz som sa však zamyslela nad mojim motívom ešte raz. Potrebujem opäť nadobudnúť „kondičku“! A pochopila som, že to vôbec nemusím dosiahnuť len cez cvičenie pilatesu :D.

Ako nám sedenie zhoršuje zdravie?

Logické, nie? Cvičiť, chodiť do „posilky“, behať – týmto všetkým je zaplnený internet. Je to moderné. Avšak, vychádza to z potreby kvôli terajšiemu životnému štandardu. Väčšinu času presedíme v škole, v zamestnaní, doma pred „telkou“, pri knihe. Naberáme na váhe a náš zdravotný stav sa zhoršuje. 

 

 

  • Pri sedení sa vytvára tlak na chrbticu, máme tendenciu sa hrbiť a nesprávne sedieť, čo nám spôsobuje bolesť.
  • Tým, že sa zhrbíme, zhoršuje sa nám dýchanie – pľúca už nemajú toľko priestoru ako pri státí alebo ležaní.
  • Keďže máme menej vzduchu, do mozgu sa dostáva menej kyslíka a naša koncentrácia sa znižuje. Je to paradoxné, lebo pri sedení pracujeme práve s myslením.
  • A jasné, tuk sa ukladá, nie spaľuje.
  • Neskôr môže prísť k ochoreniam chrbtice, srdca, k cukrovke a k iným ochoreniam, ktoré nechcem s určitosťou tvrdiť, keďže na to nemám kompetencie.

 

Čo môžeme zmeniť?

To, že potrebujeme pri určitých činnostiach sedieť, nezmeníme. Každý deň môžeme urobiť iba dve veci: 

  1. Naučme sa správne sedieť a dodržiavajme to.
  2. Hýbme sa.

 

Ako mám správne sedieť?

Aby si mal všetko „pokope“, pridávam link na krátke video (v angličtine) o tom, aké je sedenie nezdravé. Na konci ťa naučí, ako správne sedieť. Ak nevieš dobre po anglicky, tak, v zásade:

 

  • máme mať chrbát vystretý a opretý,
  • nohy máme mať položené na zemi v pravom uhle ku stoličke,
  • ruky by sme mali mať podopreté, takže, ak tvoja stolička nemá operadlá na ruky, sadni si tak, aby tvoje lakte opreté o stôl boli v pravom uhle,
  • vrchná časť obrazovky počítača by mala byť zhruba v takej výške, ako sú tvoje oči
  • a mal by si sa postaviť každú pol hodinku, resp. každú prestávku (v škole), a trochu sa ponaťahovať alebo poprechádzať, ak je to možné.

A to video naozaj odporúčam! Z neho som čerpala niekoľko faktov k tomuto článku.

 

Aké benefity pohyb prináša?

Konštrukcia ľudského tela zodpovedá požiadavke pohybu, nie požiadavke sedenia. Prečítajte si akýkoľvek spoľahlivý článok o tom, koľko má človek kostí, svalov, kĺbov. Na čo by nám bolo také množstvo, keď nie na pohyb?

 

  • vďaka hýbaniu nám ľahšie prúdi krv,
  • dostávame tým viac kyslíka, čím zlepšuje koncentráciu, pamäť, …
  • pohyb je prospešný pre našu nervovú, tráviacu sústavu, kožu,
  • pohyb uvoľňuje napríklad hormón endorfín, ktorý navodí pocit šťastia,
  • atď.

Nie som lekár, aby som tu vymenovávala všetko pre a proti zo zdravotného hľadiska. Myslím si, že sme si toho všetkého, aj tak, vedomí.

 

Ako teda začať cvičiť?

Keď už vieš, prečo je pre teba „to cvičenie“ tak veľmi dôležité, je na mieste sa zamyslieť, či je to aktivita, ktorá ťa naozaj baví. Mňa nebaví cvičiť sama. V skupine sleduješ trénerku, okrem toho ona je tá, ktorá dohliada a komentuje, ako to má byť správne. Sama sa rada prechádzam, chodím na túry, spoznávam nové mestá a miesta. Tiež rada bicyklujem a tancujem.

Zistila som si (porovnaním viacerých zdrojov), že človek by mal za deň prejsť 10 000 krokov. To je strašne veľa, nie?! Kedy to mám stihnúť? 10 000 krokov = cca 5000 metrov (keďže 1 krok je okolo 0,5 metra). No a, 5000 m = cca 1 hod chodenia. To nie je vôbec veľa, keď sa to rozloží na celý deň. Ani nemusíš používať krokomer.

 

A takto je to so všetkým. Môžeš chodiť pár krát do týždňa plávať, bicyklovať, korčuľovať, ale aj aj behať a cvičiť. V zime môžeš bežkovať, lyžovať, aj sa sánkovať s deťmi (ver mi, že vytiahnuť sánky niekoľko krát do kopca je riadna fuška ;)). No, dobre, asi aj posilňovať, len s mierou. (Lebo občas mám pocit, že tam nie je hlavný dôvod, dobre sa cítiť, ale dobre vyzerať. A problém je tu v tom, že to, že chceme dobre vyzerať, často napĺňa požiadavky okolia, čo nás po čase omrzí, pričom to, že sa chceme dobre cítiť, vychádza z potrieb nášho tela.) Môžeš hrať tímové športy.

 

Sám alebo s niekým?

Niektoré športy nemôžeš robiť sám. (Teda, môžeš si kopať sám do brány, ale futbal to nikdy nebude :)) A zvyšok športov môžeš robiť sám, ale aj s ďalšími nadšencami skvelých zážitkov a zdravého životného štýlu. Obe varianty majú svoje výhody, aj nevýhody.

 

To, čo je plusom, keď športuješ sám, je mínusom, keď si s niekým a naopak. Čiže, keď si sám: 

 

 

+ motivuješ sa sám, nie si odkázaný na to, či tvoj „parťák“ ide, alebo nie

+ ideš vtedy, keď ti to najviac vyhovuje, nezohľadňuješ „druhú stranu“

+ robíš to svojím tempom, nikoho neobmedzuješ, ani nesúriš

nie každý sa dokáže sám motivovať

prichádzaš o zábavu „vo dvojici“ a o zdieľanie a podporu

 

Čo je cieľom tohto článku

Najpodstatnejšie je, uvedomiť si, aký je pohyb pre naše telo dôležitý a to, že sa máme každý deň hýbať čo najviac. Využi preto každú príležitosť. A pamätaj, nemusíš „začať cvičiť“ – teda, nemusíš robiť niečo, čo ťa nebaví. Môžeš, napríklad, len vyniesť smeti 😉 alebo zájsť do obchodu kúpiť čerstvé pečivo (namiesto toho z mrazničky). Nemusíš sa všade odviesť autom, daj si viac času na „vychystanie“ a choď autobusom, bicyklom alebo pešo. Vystúp o jednu zastávku skôr a prejdi sa domov „po vlastných“. Večer môžeš ísť na 10-min prechádzku. Zariaď si povinnosti počas týždňa tak, aby si sa mohol ísť cez víkend bicyklovať alebo plávať.

Malý krok je vždy viac ako nič a okrem toho, nemusíš vidieť všetky schody, stačí zdolať každý deň jeden a môžeš si byť istý, že raz do toho cieľa prídeš. 

 

Je toľko možností, stačí mať len otvorené oči, aby sme príležitosti spozorovali a záujem, aby sme ich aj využili! 

 

Tu sú zvyšné dve videá, z ktorých som čerpala, aby som mohla svoj „objav“ podložiť faktami:

  1. Ako športovanie prospieva tvojmu telu a mysleniu 
  2. Úžitok zo správneho držania tela

 

Tak, ako? Ešte stále sa ti nechce „cvičiť“? Odporúčam ti neostať len pri jednom športe, ale vyskúšať rôzne. Možno zistíš, že ti niečo iné vyhovuje viac a obľúbiš si to natoľko, že si bez neho nebudeš vedieť predstaviť svoj život.

 

O tri týždne mi napíš, ako sa ti darí plniť svoje nové predsavzatie „hýbať sa každý deň najviac ako sa dá“ :).

Nemusíš začať cvičiť. Radšej si nájdi to, čo ťa baví a hýb sa.
5 (100%) 3 vote[s]