Spätná väzba: Ako ju podať a ako ju prijať, aby sme z nej vyťažili čo najviac

Čím ďalej tým viac si uvedomujem neskutočný potenciál spätnej väzby. Môžeme si ju vypýtať buď na proces (ako niečo robíme) alebo na výsledky (čo robíme). Človek je niekedy taký zabehnutý v tom, čo robí a ako to robí, že si nevšimne, že by to mohlo/malo byť inak.

Tento semester som mala zaujímavú skúsenosť s tým, že my sa vnímame úplne odlišne ako nás vnímajú ostatní, pretože sa nevidíme a nepočujeme tak, ako nás vidia a počujú oni. Viem o sebe, že hovorím rýchlo, tak vždy, keď mám v škole prezentáciu, snažím sa hovoriť pomaly. Myslela som si, že mi je perfektne rozumieť, tak vždy, keď mi po prezentácii povedali, „všetko fajn, ale hovoríš dosť rýchlo“, tak som si pomyslela, „to ste ma ešte nepočuli, ako hovorím normálne“ :D. No a tento semester sme robili prezentáciu na kameru s tým, že potom sme sa vypočuli a .. veľakrát som si nerozumela. To bolo pre mňa obrovské prekvapenie a dôkaz toho, že niektoré veci jednoducho nevnímame.

Toto nie je „tá prezentácia“, ale tu som zase prvý krát počula svoju angličtinu 😀

Na negatívnu spätnú väzbu sme často alergický. Preto si možno hovoríš, nikdy o ňu dobrovoľne nepoprosím. Všetko je to však o uhle pohľadu. Ak ju začneš vnímam ako nástroj sebarozvoja, ako niečo, čo ti pomôže spoznať viac seba samého a zároveň ti poskytne nové postrehy a nápady na to, čo robíš, ostaneš na nej závislý :P.

Zásady efektívnej spätnej väzby

Pozor, pozor! Ak tvojmu hodnotiteľovi nevysvetlíš, čo presne od neho chceš a aké zásady má spätná väzba, tak môžeš na túto metódu úplne zanevrieť. Správna spätná väzba vyžaduje asertivitu, odvahu a úctu k človeku. V nasledujúcich riadkoch ti odovzdám zásady spätnej väzby pre hodnotiteľa aj hodnotiaceho a nakoniec ti predstavím dve techniky spätnej väzby, ktoré sa dajú využiť pri sebarozvoji.

Čo všetko by mal dodržať hodnotiteľ, aby si z toho hodnotiaci zobral čo najviac? A, hlavne, aby to nevyzeralo takto. 🙁

Hodnotiteľ

  • Musí vedieť, čo od neho chceme, prečo a ako to má urobiť (akú techniku použiť)
  • Má byť úprimný
  • Má podať konkrétnu spätnú väzbu (dať príklady, ak je treba)
  • Má podať nielen kritiku, ale aj komplimenty
  • Nemá sa báť povedať kritiku
  • Pri kritike sa musí zamerať na vec, nie na človeka
  • Mal by priniesť nové nápady a postrehy
Spätnou väzbou sa to len začína. Nezabudni, že nie si hodnotený TY, ale výsledky a proces tvojej práce. S tým máš potom pracovať. 🙂

Hodnotiaci

  • Musí vedieť, prečo chce spätnú väzbu a na aké oblasti ju chce (Keď prídeme za hodnotiteľom s tým, že „povedz mi, čo si o mne myslíš“, tak nám povie dve abstraktné veci. Keď za ním prídeme s tým, že mu vysvetlíme, „chcel by som od teba spätnú väzbu na to, ako vnímaš moju komunikáciu s druhými a chcem, aby si to povedal týmto spôsobom (technika), tak dostaneme jednoznačne jasnejší výsledok.)
  • Mal by byť pripravený na to, že môže zistiť niečo, s čím vôbec nesúhlasí. Mal by to prijať s pokojom a neuraziť sa. Veď, on si pýtal spätnú väzbu.
  • Nehľadá výhovorky a ospravedlnenia za svoje správanie
  • Vie, že je zodpovedný za svoje správanie
  • Je konečným sudcom svojho správania 
  • A nakoniec taká logická vec – neskáče do reči, ale vypočuje si hodnotiteľa 😉
Spätná väzba má prebiehať vždy len „medzi štyrmi očami“.

Techniky spätnej väzby

  1. Plus/Delta – Plus predstavuje všetky pozitívne stránky a delta rozvojové. Čiže, hodnotiteľ nekritizuje, ale dáva postrehy na rozvoj.
  2. Start-Stop-Continue alebo aj metóda semafor 🙂 – Start predstavuje všetko to, čo máme začať robiť, stop to, čo máme prestať robiť a continue to, v čom máme pokračovať.

Pamätaj, že viac hláv vždy vymyslí niečo lepšie, ako jedna. O spätnú väzbu by si si mal teda žiadať od viacerých ľudí a často. Vždy je to však len medzi tebou a hodnotiteľom.

Verím, že aspoň raz vyskúšaš túto supermetódu! 😀 Daj mi o tom vedieť v komentoch.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *